autopon.pl

Wyważanie z testem

Gdy samochód wibruje i ucieka...

 

 

Czasami jadąc samochodem mamy wrażenie, że nasz samochód "ucieka" w jedną stronę. Zdarza się również, że podczas jazdy wyczuwamy słabsze lub mocniejsze wibracje na kierownicy, niezależne od stanu drogi po której jedziemy.

Są to sygnały, które ignorowane nie tylko obniżą komfort naszych podróży, ale powodują nadmierne zużycie opon, elementów układu kierowniczego a nawet skrzyni biegów.

 


Zwykle w takich przypadkach udajemy się do serwisu, aby wyważyć koła.

Niestety zwykłe wyważenie nie zawsze przyniesie pożądane efekty, gdyż jest obarczone błędem z racji braku podparcia wirującego koła.

Najnowocześniejsze urządzenia do wyważania wyposażone są zatem w dodatkową rolkę, która dociska koło z siłą ponad 6 tys. niutonów (ok. 600 kg) i tym samym stwarza warunki zbliżone do występujących na drodze podczas jazdy samochodem1

 

Podczas takiego wyważania mierzone są wszystkie siły działające na obciążone koło podczas jego obracania. Urządzenie wskazuje w ten sposób, czy problem leży po stronie opony czy felgi. Może również poinformować mechanika, jak przesunąć oponę na feldze, by niedoskonałości felgi i opony wzajemnie się równoważyły. Jest to tzw. wyważanie z testem drogowym.

Efekt ten uzyskamy wtedy, gdy najlżejsza część opony znajdzie się nad najcięższą częścią felgi i odwrotnie.

Wyważarka mierzy też siły boczne działające na styku opony i drogi po której się porusza. To właśnie one powodują ściąganie pojazdu. Po wykonaniu pomiarów dla wszystkich czterech kół, maszyna wylicza, w jakiej konfiguracji powinny być one zamontowane na aucie, aby wyeliminować wibracje i ściąganie.  

 

Tyle teoria..., ale czy to rzeczywiście działa?

"Skuteczność działania wyważarki z testem drogowym była dla nas dużym zaskoczeniem" - pisze Robert Rybicki z czasopisma AUTO ŚWIAT - "Przy jej pomocy udaje nam się usuwać drgania, które występują po najbardziej starannym wyważeniu kół na innych maszynach. Urządzenie potrafi też wykryć uszkodzenia konstrukcji nośnej opony, których nie zauważy nawet doświadczony mechanik."2

 

 

1 Leszczorz B.: Szukanie zbieżności w: Giełda Samochodowa nr 53/2008

2 Rybicki R.: Jak pozbyć się drgań koła kierownicy? w:www.auto-swiat.pl